maanantai 18. syyskuuta 2023

Pantoumeja kahdestaan



Se on koiran unta
kesällä sataa lunta
ja lumi peittää maan
menen uimaan

Kesällä sataa lunta
Vihdoin viimein
menen uimaan
villamyssy päässä

Vihdoin viimein
sain lahjaksi villasukat
villamyssy päässä
lunta jalkojen alla

Sain lahjaksi villasukat
ja lumi peittää maan
lunta jalkojen alla
Se on koiranunta

-

Tämä on koiran unta
kuono hännän alla
eikä vielä ole yö
valo kajastaa taivaalla

Kuono hännän alla
uneksin puudelista,
märistä suudelmista
yhteisestä kopista

Uneksin puudelista
punaisesta hihnasta
yhteisestä kopista
ei piitata vihmasta,

punaisesta hihnasta
eikä vielä ole yö
ei piitata vihmasta 
tämä on koiran unta

-

Kotona taivasalla

ei ole tulipalon vaaraa
Jos jokin on varmaa
se olen minä itse

Ei ole tulipalon vaaraa
tiedän missä on pääkatkaisin
Se olen minä itse
minä päätän ja määrään

Tiedän missä on pääkatkaisin
ja minulla on tikkaat
Minä päätän ja määrään
tietääkö siitä kukaan

Ja minulla on tikkaat, 
jos jokin on varmaa,
tietääkö siitä kukaan
kotona taivasalla

-

Pimeässä löylyssä vierekkäin
tunnen ja kuulen sinut
Älä punastu,
pidä pintasi, rakkaani

Tunnen ja kuulen sinut
hengitämme samaa ilmaa
pidä pintasi, rakkaani
Varo pyörteitä

Hengitämme samaa ilmaa
pilvien vauhti on hurjaa
Varo pyörteitä,
korvia kuumottaa

Pilvien vauhti on hurjaa
Älä punastu
Korvia kuumottaa
pimeässä löylyssä vierekkäin
-

Olen päättänyt näin
en aja pimeällä pyörällä
en katso sivuilleni
mutta annan merkin

En aja pimeällä pyörällä
omalla etenen vedet silmissä
mutta annan merkin
muiden on syytä väistää

Omalla etenen vedet silmissä
vauhti ei huimaa
muiden on syytä väistää
Minäkin väistän

Vauhti ei huimaa
en katso sivulleni
minäkin väistän
Olen päättänyt näin

-

Ota toinen tyyny
minun tyynyni on tyhjää täynnä
Haahkan pesintä onnistui
syksy voi tulla milloin haluaa

Minun tyynyni on tyhjää täynnä
Minun peittoni lämmittää
Syksy voi tulla milloin haluaa
ennen sinua

Minun peittoni lämmittää
käperryn viereesi
Ennen sinua
en voi nukahtaa

Käperryn viereesi
Haahkan pesintä onnistui
En voi nukahtaa
Ota toinen tyyny
-

Kestän kyllä katseesi
Ei minulla ole mitään hätää
Olen huolettomasti hukassa
häpeämättömän onnellinen

Ei minulla ole mitään hätää
Tiedätkö mitä?
Häpeämättömän onnellinen,
näen tarkemmin kuin muut

Tiedätkö mitä?
Minulla on uusi ajatus
Näen tarkemmin kuin muut,
kun opettelin sekoittamaan värejä

Minulla on uusi ajatus
Olen huolettomasti hukassa
kun opettelin sekoittamaan värjeä
Kestän kyllä katseesi
-

Olen rehellinen
vai väitätkö vastaan
Yksi plus yksi on kaksi
toisinaan

Vai väitätkö vastaan
kumoat tunnustukseni
Toisinaan
se saa minut tolaltani

Kumoat tunnustukseni
En piittaa siitä,
se saa minut tolaltani
Kuinka sinä voit sanoa noin

En piittaa siitä
Yksi plus yksi on kaksi
Kuinka voit sanoa noin?
Olen rehellinen
_


Sinä sen sanoit
Parempi myöhään kuin ei milloinkaan
sanovat ne, jotka eivät ymmärrä mitään
Tai sitten...

Parempi myöhään kuin ei milloinkaan
muina miehinä
Tai sitten
niin kulkevat ne jotka pettävät

Muina miehinä
vailla huolen häivää
Niin kulkevat ne jotkat pettävät
kulkevat samoja askelia taaksepäin

Vailla huolen häivää
sanovat ne, jotka eivät ymmärrä mitään
kulkevat samoja askelia taaksepäin
Sinä sen sanoit

-


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti